Ugens Superfood: Rødbeder

Rødbede

Rødbeder er den rene øko-doping!

Det lyder måske som noget hippie-flip, men den er god nok. Adskillige studier viser, at de røde rødder virkelig er præstationsfremmende.

Årsagen er, at rødbeder indeholder en stor mængde nitrat, som i mavesækken omdannes til nitrogen. Når det føres ud i blodbanen, hjælper det med at øge iltoptagelsen ved at udvide blodkarrene. Med den øgede mængde ilt i blodet, tilføres der mere ilt til musklerne, så de kan arbejde længere og hurtigere. Forskning viser, at både løbere og cykelryttere forbedrer deres præstation med 16%, hvis de drikker en halv liter om dagen i en uge op til et løb. Noget tilsvarende gælder naturligvis udøvere af andre sportsgrene.

Og det stopper ikke der: Rødbeder er sprængfyldte med B- og C-vitaminer, kalium og antioxidater. Altså det pure guld for dit immunforsvar og dine muskler. Der er også nogle, der mener at rødbeder har en opstrammende effekt på huden pga. af indholdet af stoffet hyaluronsyre. Og så virker rødbeder blodtrykssænkende, fordi de udvider blodkarene, og derved mindsker trykket.

Rødbedejuice2

Sådan får du flere rødbeder i dit liv

  • Pres dem til juice – tilsæt evt citron og ingefær for bedre smag og endnu flere antioxidanter
  • Bland dem i smoothies
  • Spis dem revne eller i tern i salat
  • Bag dem i ovn – evt med andre rodfrugter
Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s