Ugens superfood: Chokolade!

Chokolade

Chokolade er ikke bare noget af det bedste der findes. Det er også piv-sundt. Hvor heldigt er det lige? Det kræver naturligvis, at det er chokolade-chokolade, og ikke mælk, smør, sukker, tilsætningsstoffer og lidt kakao, som i de lyse varianter.
85% er the real deal, og det du skal gå efter.
Flere forskere hævder, at et par mundfulde dagligt kan forebygge mod knogleskørhed, blodpropper og kræft. Og ligefrem forlænge livet. Professor Arne Astrup kalder mørk chokolade “en grøntsag forklædt som slik”. Han hævder endda, at det giver kvinder faste bryster. Så what’s not to love?

Det gør (mørk) chokolade for dig:
Sænker blodtrykket
Stabiliserer blodsukkeret
Øger antioxidantniveauet med næsten 20%
Modvirker depression
Stimulerer sexlysten
Modvirker stress
Stimulerer humøret og frigiver lykkehormoner (endorfin og serotonin)
Modvirker knogleskørhed

Derfor virker chokolade så godt:
Mørk chokolade indeholder relativt høje koncentrationer af flavanoler. Flavonoider hindrer kolesterol i at aflejre sig, dvs. danne en belægning på indersiden af blodårerne. Derved reducerer flavonoiderne risikoen for åreforkalkning og blodpropper. Det gør også, at blodet flyder bedre i blodårerne. Årsagen til denne effekt af mørk chokolade er, at mørk chokolade indeholder flere flavonoider end nogen anden mad – inklusiv grøn te, rødvin og blåbær, som er andre kendte kilder.
Forskere fra Oklahoma State University mener desuden, at mørk chokolade hjælper mod knogleskørhed. Den indeholder nemlig polyfenoler, som er godt for benvævet og hjælper med at vedligeholde skelettet. Derudover er polyfenol en stærk antioxidant, som beskytter kroppens celler og virker forebyggende mod hjerteproblemer og kræft.
En anden interessant kostfaktor hedder chatechin, et stof som hører til i gruppen af antioxidanter. I 100 gram ren, mørk chokolade er der 53,5 milligram chatechin (I te er der til sammenligning 14 milligram)

Sådan får du mere chokolade i dit liv:
Det behøver jeg ikke fortælle dig, vel? Men savner du inspiration, så skriv chokolade i søgefeltet ude til højre på bloggen, så skal du bare se løgsovs. En enkel og top-lækker klassiker er fx den her:

Chokolademousse

Hvilken chokolade skal du vælge?
Gå efter en god, økologisk kvalitet, hvor alle de gode sager ikke er smadret i forarbejdningsprocessen. De fås i diverse mærker og prisklasser, så prøv dig frem. I den yderst prisvenlige og meget lækre ende finder du Änglamärks 85%.

Det med småt:
Chokolade er som sagt piv-sundt. Men ikke jo-mere-du-spiser-jo-sundere-sundt, som fx broccoli og spinat – desværre. Så hold dig til 15-30 gram om dagen, afhængig af dit energiniveau. Der er meget fedt og masser af kalorier i chokolade. Men måske feder chokoladefedt ikke helt så meget som andre fedtkilder.
Undersøgelser har vist, at en større del af det fedt, man får fra chokolade, slipper ufordøjet gennem tarmsystemet.

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Ugens superfood: Chokolade!

  1. Liv says:

    Det er jo verdens bedste opslag! Tak for det 🙂
    Jeg kan ikke lade være med at tænke, hvad så med ren kakaopulver (ikke Nesquick og alt det der)? Er det alt det sunde i den mørke chokolade eller hvordan? Der er kakaosmørret og -fedtet jo sorteret fra.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s