Hvad er det nu lige, det er for noget?

Jeg får mange spørgsmål til nogle af de ingredienser, jeg bruger, som måske ikke er så gængse i de fleste køkkener. Jeg har samlet alle dem, I har spurgt til og vil nu komme med hele forklaringen. Sig til, hvis der er flere, I gerne vil have på listen:

Lecithin granulat

lecithingranulat

Lecithin Granulat er et fedtnæringsstof fuld af power og bakket op af solid forskning. Blandt andre hudlægen Howard Murad er fan, fordi det giver en spændstig og tæt hudbarriere. Lecithin er en naturlig kilde til fosfolipider, som hjælper optagelsen af fedtsyrer i tarmen, sørger for transport af fedtstoffer rundt i kroppen og udvekslingen af fedtstoffer mellem cellerne og deres omgivelser. Fosfolipiderne er også en vigtig medvirkende faktor i forbrændingen af fedtstoffer i cellerne. Rør det op i vand eller bland det i din smoothie.

HUSK

HUSK

HUSK er pulveriserede loppefrøskaller, som er fantastiske for fordøjelsen, styrker tarmen og virker udrensende. Og så hjælper de endda på forhøjet kolesterol. Jeg bruger HUSK der, hvor man ellers ville bruge hvedemel – dvs i brød, pandekager, kager, fars etc. Prøv det fx i disse brunchpandekager: http://chocolateandspinach.com/2012/12/30/go-morgen-1-januar-sadan-kickstarter-du-2013/ Kan købes i næsten alle supermarkeder, helsekostbutikker, apoteker og Matas.

 
Quinoa

Quinoa

Quinoa er en af de såkaldte superfoods. Det indeholder essentielle aminosyrer og et meget højt proteinindhold. Aminosyrerne er afgørende for opbygningen af dine muskler. Når du opbygger muskelmasse, øger du også dine energiressourcer og potentielt også din udholdenhed. Derudover er fedtindholdet lavt og baseret overvejende på de mest sunde fedtsyrer, som omega-3. Jeg bruger det i stedet for mel i fx proteinbarer, brød og kager – og til at vende rødspættefileter i i stedet for rasp. Købes i helsekostbutikker.

 
Kokosmælk

kokosmælk

Kokosmælk (og olie – se nedenfor) er ofte blevet udskældt for at indeholde for meget fedt. Men efterhånden er det blevet almindeligt kendt, at det ikke er fedt (og slet ikke det sunde fedt), der er problemet, men sukker. Du kan læse mere om, hvorfor kokosmælk er fuld af sunde sager her: http://www.alun.dk/sund-kost/slank-kokosolie.html

Jeg bruger det i stedet for mælk og fløde i fx supper, saucer, kager og pandekager. Kan købes i alle supermarkeder.

 
Kokosolie

kokosolie

Kokosolie er sammen med rapsolie den eneste olietype, der tåler meget høj opvarmning – dvs stegning. Og jo, den er sund – se linket ovenfor under kokosmælk. Jeg bruger den til både stegning og bagning – og til verdens bedste popcorn. Den er iøvrigt også god at smøre på huden, hvis man kan leve med at dufte lidt af bounty 😉 Kan købes i stort set alle supermarkeder og helsekostbutikker.

 

Chiafrø

chia

Chiafrø er en anden af de såkaldte superfoods. De er smækfyldte med antioxidanter, Omega 3- og 6-fedtsyrer, fibre, protein og mineraler. De har positiv effekt på bla fordøjelsen, forbrændingen og immunforsvaret. Brug dem fx i din smoothie, som drys på morgenmad eller i brød og knækbrød. Fås i Føtex og helsekostbutikker.

 
Proteinpulver

Hvorfor er det nødvendigt at bruge proteinpulver? Får du ikke nok i kosten? Hmmm – jo, man kan godt spise sig til tilstrækkelig protein, men mange får faktisk for lidt. Behovet afhænger af dit aktivitetsniveau, og du kan se, hvad du har brug for her:

Fysisk inaktive mennesker 0,8 g protein pr. kilo kropsvægt

Fysisk aktive mennesker – træner 3x 45 min pr. uge 1,0 g protein pr. kilo kropsvægt

Træning 4-5 gange om ugen > 45 min. 1,0-1,2 g protein pr. kilo kropsvægt.

Hård udholdenhedstræning 4-6 gange pr. uge. 1,2 til 1,8 g protein pr. kilo kropsvægt.

Styrketræning 2-3 gange pr. uge > 45 min. 1,2-1,6 g protein pr. kilo kropsvægt.

Hård styrketræning 4-6 gange pr. uge > 45 min. 1,2-2,0 g pr. kilo kropsvægt.

Mennesker der ønsker vægtreduktion 1,4-2,0 g protein pr. kilo kropsvægt.

Jeg bruger proteinpulver lige efter træning for at restituere bedre, i min morgensmoothie, da jeg ikke er så god til kød om morgenen – og i proteinbarer: http://chocolateandspinach.com/2012/12/13/verdens-bedste-og-sundeste-proteinbarer/

Der er masser af varianter på markedet, og det er en smagssag, hvad man er til. Men gå efter en uden sukker, aspartam og kemi.

 

Sukrin

Sukrin Gold 500 g-p

Jeg er stærk modstander af kunstige sødemidler, men når man gerne vil undgå sukker, er det af og til nødvendigt med et alternativ. Jeg har prøvet Stevia, som mange sværger til, men jeg synes altså, det smager grimt. Sukrin Gold består af naturlige sødestoffer, og har samme sødningsgrad som brunt sukker, en 100 procent naturlig oprindelse og kun 1 kalorie pr. teske (5g). Det er det mest velsmagende sukkeralternativ, jeg har fundet, men jeg bruger det kun i meget små mængder og som supplement til fx soltørrede figner i mine kager. Købes i helsekostbutikker.

 
Engelsk lakridspulver

Lakridspulver

Lakridspulver er fantastisk til smoothies, proteinbarer og kager. Selv hvis du ikke vil have egentlig lakridssmag, giver den en fantastisk dybde i smagen at bruge bare et lille nip. Købes i helsekostbutikker eller i Matas.

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

