Lider du af efterkøbsstress?

Og har du overhovedet nogensinde hørt det ord? Jeg havde ikke. Og synes måske ikke lige, det er diagnoser, vi går og mangler. Men ifølge artiklen her fra Berlingske Business 20. februar http://www.business.dk/foedevarer/jagten-paa-sundhed-giver-efterkoebsstress, er det åbenbart et udbredt problem for mennesker, der gerne vil vide, hvad de putter i munden. Og som foretrækker, at mest muligt af det, de putter i munden gør dem godt – eller i hvert fald ikke skader.

Lidt tragikomisk, når man tænker over det.

Så jeg har lavet 5 enkle tommelfingerregler. Følger du dem, går du i hvert fald ikke helt galt i byen:

1. Gå primært efter madvarer, der ikke er tilsat noget. Altså helt enkle basisvarer som grøntsager, fisk, kylling, vildt, oksekød, æg, kerner og olier.

2. Når du køber noget med flere ingredienser, så gå efter dem med så få som muligt. Og ingen E-numre.

3. Køb overvejende økologisk.

4. Når fylder på tallerkenen, så tag en mængde protein (fisk, kylling etc) svarende i størrelse til din knyttede hånd – og en dobbelt så stor portion grøntsager.

5. Und dig selv et godt glas vin og lidt god chokolade af og til.

6. Når du skal skeje ud, så gør det – og lad være med at stresse. Stress er måske det mest usunde af alt.

Advertisements
This entry was posted in Eat and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s