Labre fastelavnsboller – uden sukker og gluten

Jeg havde egentlig droppet tanken om at lave fastelavnsboller. Fordi jeg ikke er tilhænger af at lave om på ting, med mindre man kan gøre det virkelig godt. Fx gider jeg ikke kalde grøntsagsstrimler for spaghetti. Det er jo bluf. Selvom det er sundere og smager godt – så er det bare ikke spaghetti.

Nå, men jeg blev alligevel grebet af udfordringen: Kan man lave lækre fastelavnsboller uden sukker og gluten?

Yes, det kan man. Se bare:IMG_2021

Og det var endda hurtigt og nemt!

Here’s how:

Labre fastelavnsboller – uden sukker og gluten

(6-8 stk)

80 gram smør

2 dl vand

3 æg

50 gram mandelmel

1/2 dl HUSK

1 knivspids salt

1/4 dl piskefløde

1/2 tsk vanillepulver

Lidt chokolade 85%

Bring vand og smør i kog, til smøret er smeltet. Tag det af varmen og pisk mandelmel og husk i. Pisk nu æggene i et ad gangen og tilsæt saltet. Lad dejen stå og trække ca 10 minutter.

Med to spiseskeer sætter du dejen i passende klatter på en bageplade. Lav god afstand – de hæver ret meget.

Bag dem i ca 22 minutter ved 200 grader. Åben ikke ovnen, før de er færdige – så klasker de sammen.

Pisk fløden og vend vanille i. Smelt chokoladen ved svag varme.

Når bollerne er afkølet, flækker du dem, og fylder fløde i. Pynt med lidt smeltet chokolade på toppen.

Happy fastelavn, derude!

This entry was posted in Dessert, Eat and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Labre fastelavnsboller – uden sukker og gluten

  1. Bettina says:

    Hejsa,
    Hvilken slags HUSK er det du bruger? Jeg har ladet mig fortælle at den slags jeg har fået købt mig ikke er den rigtige. Venlig hilsen Bettina

  2. Hej Lene, måske et dumt spørgsmål, men hvordan kan de hæve uden gær el. bagepulver???
    Kh Carina

    • Lene Rode says:

      Hej Carina,
      Det er da ikke dumt – og jeg tænkte selv det samme. Men i traditionelle vandbakkelser, er der heller ikke gær eller bagepulver. (Der bruger man så bare hvedemel i stedet for HUSK og mandelmel). Det er æggene, der gør, at de hæver så fint og bliver meget luftige 🙂
      Kh lene

Leave a Reply

