Rul foråret ind!

Som den observante læser har bemærket, er jeg ikke så tosset med dansk vinter. Eller noget som helst under 20 grader, faktisk. Og det kan godt være, at det sner og er r*v-koldt udenfor, men i mit køkken er det forår. På den måde satser jeg på at visualisere og transmorgriffe noget sol og varme frem.

Til det formål er friske vietnamesiske forårsruller helt perfekte. De er fulde af smag, frisk sprødhed og gode sager. Og rispapiret indeholder kun ganske lidt kulhydrat. Men alarm! Jeg slog mig virkelig løs og fyldte også lidt risnudler i. Nej, det er hverken palæo eller low carb. Og jo, de kan sagtens udelades. Så bruger du bare ekstra bønnespirer – det er også superlækkert. Men jeg fik lyst til at lave dem så tæt på originalen som muligt – og man skal jo heller ikke være fuldstændig fanatisk, vel?

Og se bare, hvor fine de blev:Vietnamesiske forårsruller

Du skal bruge:
Rispapir (fås i asiatiske butikker)
Gulerødder skåret i super tynde stave
Agurk skåret i super tynde stave
Forårsløg
Bønnespirer
Masser af friskhakket koriander (jeg brugte en hel potte)
Peberfrugt i tynde stave
Kogte risnudler (kan udelades – brug ekstra bønnespirer i stedet)
Tigerrejer
Crab sticks (fåes i asiatiske butikker)Fremgangsmåden er som følger:
Thai basilikum (fås i asiatiske butikker)

Opblød rispapiret i ca 40 grader varmt vand til det er blødt (ca 10-15 sek)
Læg fyldet på rispapiret så det dækker midten.
Fold bunden af rispapiret op over fyldet.
Fold siderne ind over fyldet.
Rul så til sidst forårsrullen op mod toppen, så den bliver lukket. Brug evt. lidt vand til at forsegle med.

Sauce
0, 5 dl soyasauce
1 fed presset hvidløg
1 spsk fishsauce
1 tsk hakkede peanuts (evt. peanutbutter)
1 skvæt honning eller agavesirup
Saft af 1-2 lime
1/2 dl olie

Bland det hele sammen i en skål, og lad det gerne trække lidt.

PS: Hvis du er til flere asiatiske lækkerier, så prøv denne her: http://chocolateandspinach.com/2013/01/17/smagen-af-osten/

I weekenden kaster jeg mig ud i fastelavnsboller uden sukker og gluten. Det bliver et sats, men jeg tror på det!

This entry was posted in Aftensmad, Eat, Frokost, Grøntsager and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

