Chokolademousse – palæo-style

Jeg har røde ører! Jeg havde jo lovet, at jeg i dag ville teste mig frem til den bedste af de rigtig mørke (85%) chokolader. Men der er simpelthen et par varianter, jeg ikke har kunnet skaffe.  Undskyld! Jeg LOVER, den kommer hurtigst muligt.

Meeeen, I skal ikke snydes for chokolade, som jo ubetinget er mit drug of choice. Jeg spiser det hver dag – og gerne en halv (og når jeg skal være helt ærlig, smutter der nogle gange en hel) plade om dagen.

dark_chocolate

Flere forskere hævder, at et par mundfulde dagligt kan forebygge mod knogleskørhed, blodpropper og kræft. Og ligefrem forlænge livet.

Professor Arne Astrup kalder mørk chokolade “en grøntsag forklædt som slik”. Han hævder endda, at det giver kvinder faste bryster. Så what’s not to love? http://avisen.dk/moerk-chokolade-giver-fastere-bryster_75194.aspx

Nå, men nu til sagen. Efter min mening er det så godt som umuligt at lave en god dessert uden chokolade. Og i min familie er vores fælles favorit en chokolademousse, som ovenikøbet er let, hurtig og sukker- og glutenfri. Og så kræver den kun 2-3 ingredienser.

Chokolademousse – palæo-style

(4 personer)

1 plade god, mørk chokolade

1/4 l piskefløde

Evt. et par dråber pebermynteessens, lidt reven appelsinskal eller et drys lakridspulver

Smelt chokoladen over svag varme. Pisk fløden til let skum. Lad chokoladen køle lidt af, uden at den stivner. Pisk de to ting sammen ved laveste hastighed. Smag evt til med pebermynte, appelsinskal eller lakrids (den er skøn uden, men kan varieres efter lyst og smag).

Fordel moussen i fire flotte glas – fx martini. Pynt med hakkede nødder eller chokolade.

Jeg plejer at lave den en time eller to før servering. Så er konsistensen perfekt.

chocolate mousse

This entry was posted in Dessert, Eat and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

